KÜTAHYA İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

“Danışman Öğretmen Uygulaması” (Mentor) Projesinin Tanıtım Toplantısı Yapıldı.

Yenilik Ve İyi Uygulamaların Değişimi İçin İşbirliği kapsamında Kütahya İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün de ortakları arasında bulunduğu ve Avrupa Birliği tarafından desteklenen “Mentoring Between Teachers in Secondary and High Schools” adlı projenin tanıtım toplantısı yapıldı.
“Danışman Öğretmen Uygulaması” (Mentor) Projesinin Tanıtım Toplantısı Yapıldı.

Proje ortakları arasında Polonya (Özel Öğretmen Eğitimi Kurumu), Yunanistan (Eğitim Bakanlığı), İspanya (Danışma ve Araştırma Şirketi), Romanya (Üniversite)ve Portekiz (Üniversite) yer almaktadır. Proje ile; Avrupa Birliği çapında ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlere yönelik uygulanan koçluk sistemlerinin karşılaştırılması ve değerlendirilmesi, Ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlere yönelik koçluk sistemi kapsamında yeni eğitim programlarının tasarlanması, Çevrimiçi (Online) Öğretmen Koçluğu Eğitim Programı’nın geliştirilmesi, İyi uygulama ve deneyimlerin karşılıklı değişimi, Geliştirilecek olan Öğretmen Koçluğu Eğitim Programı’nın pilot uygulamalarının, Yaygınlaştırma faaliyetleri kapsamındaki etkinlikler yer alacaktır. Projenin toplam bütçesi 279.593 €’dur. 

Kütahya Hilton Garden Inn Otel´de gerçekleştirilen tanıtım toplantısına İl Milli Eğitim Müdürü Coşkun Esen, Maarif Müfettişleri Başkanı, Milli Eğitim Müdür Yardımcıları, Şube Müdürleri ve Okul Müdürleri katıldı.

              Projenin açılış konuşmasını yapan İl Milli Eğitim Müdürü Coşkun Esen: "Milli Eğitim Müdürlüğümüzün de ortakları arasında yer aldığı “Ortaokul ve Liselerde Görev Yapan Öğretmenlere Yönelik Danışman Öğretmen Uygulaması”  (=Mentor) projesinin tanıtım  toplantısına hoş geldiniz.

Danışman öğretmenlik (=Mentorluk) ; eğitim, öğrenim ve gelişimi amaçlayan bir yardımlaşma ve paylaşma ilişkisidir. Bu ilişkide danışman; bilgisini ve tecrübesini kendisinden daha az deneyimli bir kişiye aktarır. Böylece kişinin verimliliği ve başarısı artar.

Eğitim fakültelerinden mezun olup mesleğe başlayan öğretmenler arasında maalesef ilk yıllarda mesleği bırakma eğilimleri görülmektedir. Birçok meslekte olduğu gibi öğretmenlikte de ilk yıl yoğun adaptasyon sorunları yaşanması olasıdır. Mesleğinin ilk yıllarında öğretmenler;

·       Tecrübesizlik;

·       Hizmet öncesi eğitim olarak adlandırılan yükseköğrenim sırasında kazanılanlarla uygulama esnasında karşı karşıya kalınan durumlar arasındaki çatışma;

·       Adaylık sürecinde (henüz asaletini alamamış olma) olmaktan kaynaklı baskılar;

·       Çok şey başarma gayreti;

·       Denetlenme endişesi;

·       Okula/kuruma ve çevreye uyum problemi gibi sorunlarla karşılaşmaktadırlar.

Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin üniversitedeki programlarından iyi derecelerle mezun olsalar ve/veya başarılı staj dönemleri geçirseler dahi mesleklerinin ilk yıllarında büyük bir telaş ve endişe yaşamaktadırlar.  Bu anlamda danışmanın en önemli rolü, aday öğretmenin mesleki kimlik oluşturma sürecinde yaşadığı problemlerle baş etmesine yardımcı olmak ve bu süreçte yaşadığı stresi azaltmaktır. Söz konusu stres oluşturan durumlar arasında mesleklerinin ilk yılında bu öğretmenlerin sınıf yönetimi konusunda yetersiz kalmaları, teorik bilgilerini uygulamaya aktarma konusunda sıkıntı yaşamaları, öğrencilikten öğretmenliğe geçişte yaşadıkları rol ve sorumluluk değişimi, yeni bir çalışma ortamına giriş sayılabilir. 

Bunların yanı sıra eğitim fakültelerinde aldıkları eğitim yoğun olarak teoriye dayanan öğretmen adayları mesleğe başladıkları ilk yıllarda büyük ölçüde gerçek sınıf ortamında deneyim kazanmaya dayalı olan, deneyim ve yaşantı ile bir bütünlük gösteren, sanatsal, sosyal ve liderlik boyutları ağırlıkta olan bu meslekte, teorik bilgileri pratiğe dökme hususunda problem yaşamaktadırlar.

Öğretmenlere danışmanlık,  deneyimli bir çalışanın deneyimsiz veya daha az deneyime sahip iş arkadaşlarına mesleki gelişimlerini sağlamak ve uyum süreçlerini desteklemek amacı ile önerilerde bulunduğu sistematik bir ilişki süreci olarak tanımlanabilir. Bu bağlamda danışmanlık, eğitim alanında tecrübeli ve deneyimli yöneticilerin mesleğe yeni başlamış olan yöneticilere ve öğretmenlere; tecrübeli ve deneyimli öğretmenlerin mesleğe yeni başlamış öğretmenlere bilgi ve deneyimlerini sistemli bir şekilde aktarması biçiminde gerçekleştirilecektir. 

Mentör ile eğitim alan kişi/kişiler arasındaki ilişki, karşılıklı dayanışma ve etkileşime dayanmakta ve bu yönüyle her iki tarafa da fayda sağlamaktadır. Mentörlerin deneyimlerinden yararlanırken daha az hata yapmayı öğrenen ve kurum kültürüne çabuk uyum sağlayan çalışanlar, ne yapmak istediklerine kısa sürede karar verme, isteklerine göre kariyer planlama becerilerini kazanmaktadırlar. Öte yandan çalışanlara destek verirken iletişim becerilerini geliştiren mentörler de sahip oldukları bilgileri pekiştirme olanağına erişmektedirler. Yeni ve genç beyinlerle tanışarak, onların farklı fikirlerinden de yararlanmak işlerinin bir parçası haline gelmektedir. Bu nedenle mentörler öğretirken öğrenen eğitirken eğitilen, sürekli kendilerini yenileyen bilgelerdir. 

Mentörlüğün kurum açısından en büyük getirilerinden biri de çalışanların kurum bağlılığının artması ve çalışanların performansının yükselmesidir. Çünkü mentörler, farklı sosyal ve kültürel gruplardan gelmiş insanlarla anlaşabilmeyi, problemlere çözüm üretebilmeyi, sorunlara ve çözümlere çalışanlarının gözünden bakabilmeyi becerebilirler. 

Bu amaçla; danışman öğretmen uygulamaları araştırılacak, danışman öğretmen uygulaması geliştirilecek, danışman öğretmen eğitimleri düzenlenecek, danışman öğretmen uygulaması okullarda gerçekleştirilecektir.

 Danışman öğretmen uygulamasının başarılı olması temennisiyle hepinizi selamlıyorum." dedi.  

 

 

 

21-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-201621-02-2016

Yıldırım Beyazıt Mah. Erdoğan Atasoy Cad. No 37 KÜTAHYA - 0 (274) 280 43 00 / 0 (274) 280 43 22

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.